Att vara moderator på frivillig basis.,

 är inget som vem som helst klarar. Det kräver att man kan regelverket utan och innan och är snabb att se tendenser som inte är önskvärda på ett forum. Vissa menar att inlägg tas bort godtyckligt och utan att den som modererar ser helheten i en diskussion, men så är det alltså inte. Inte mycket undgår våra övade ögon och vi är inte lättlurade eller lättledda. Ibland tar det tid innan vi granskar anmälningar av inlägg och ibland kanske det kan verkar som om vi inte alls ser när en diskussion spårar ur, men vi har, som de flesta människor, annat och viktigare saker att göra som tar vår tid i anspråk. Men vi ligger fördenskull inte på latsidan och man behöver inte vänta länge förrän vi agerar och åtgärdar.

Ni må tro att vi fått många arga mail till supporten genom åren från medlemmar som antingen är arga och upprörda för att deras inlägg tagits bort eller för att de blivit avstängda från forumet utan att få veta eller förstår varför, eller arga mail om att vi verkar ignoranta och tar för lång tid på oss innan vi agerar. Vissa har påstått att modereringen på FL är partisk och att vi bedömer vissa medlemmar hårdare än andra, och som ni kunnat läsa i mina tidigare inlägg så är det lite så, men vi tycker det är fel att säga att vi är partiska, eftersom det för oss handlar om att hålla oönskade element (individer) borta från forumet.

Om du anser att inlägg du skrivit tagits bort "utan att det brutit mot några regler", var snäll och läs reglerna en gång till. En viktig tumregel vi har är att tänka på människan bakom skärmen, dvs behandla inte andra medlemmar annorlunda än du skulle gjort om du pratat med dem öga mot öga IRL. Visa respekt men känn dig fri att hugga ifrån när sunkiga och misogyna män tar till orda, eller när rasister sprider sin dynga.

Ibland gör vi undantag bara för att framstå som "rättvisa" i vår moderering. Dvs vi tar bort inlägg skrivna av medlemmar som vi vanligtvis tillåter att skriva det mesta. Detta i de fall då det kan bli för uppenbart att vi har bedömt "orättvist". Ett sätt för oss att försöka "jämna ut" m.a.o.

Men för de som anklagar oss moderatorer för att göra ett dåligt jobb, föreslår jag att ni själva ansöker om att bli moderator på något forum, så får ni se hur "lätt" det är. Vi måste hela tiden tampas med motstridiga viljor och anklagelser från den ena och den andra sidan i konflikter. Ibland måste vi tillochmed lyssna på våra samveten, vilket har en tendens att försvåra modereringen.

Som moderator får du sätta en gräns när det gäller hur diplomatisk och samvetsgrann du blir. Vi kan tyvärr sällan låta våra medlemmars känslor kring vad som är rätt och fel styra hur vi modererar, vad som är rätt och fel avgör i slutändan vi. 

Känn dig gärna kränkt och förorättad, och låt oss få veta det genom att maila supporten, men eftersom vi har mycket att göra så kan du inte alltid förvänta dig att vi agerar, eller ens svarar på ditt mail. Men vi läser alla mail vi får, tro inget annat, och vi tar fasta på vad medlemmar skriver till oss. Även om det är vi moderatorer och ytterst forumvärden som bestämmer hur forumet ska se ut, så är ni med och gör FL till vad det är.


Ha en fin vecka.

Mvh Moderatorn





Kommentarer

  1. Jag har skickat många mail till supporten men ni svarar ju aldrig, och flera med mig anser att ni är väldigt dåliga på att svara. Bryr ni er överhuvudtaget om era medlemmar och vad de tycker? Jag är en av de som ni borde klassa som en av era favoritmedlemmar. Jag tar fighten mot sunkiga, ofrivilligt ensamma och misogyna män samt rasister, men jag har varken fått betalt av er eller ens någon uppmuntran för att jag gör ett bra jobb.

    Om pengar dessutom är så viktigt för er, för att, som ni säger, kunna hålla forumet igång, varför betalar ni då vissa medlemmar när ni egentligen inte har råd? Nu begär ni tillochmed att vi medlemmar ska ge ekonomiskt bidrag till er, ett lågvattenmärke för mig. Ge mig ett bidrag på 1000kr, så ska jag överväga om jag vill fortsätta vara aktiv på forumet eller inte.

    Mvh Audit Anne

    SvaraRadera
  2. "Ibland gör vi undantag för att framstå som 'rättvisa' i vår moderering". Detta var droppen för mig. Så ni låter medlemmar som egentligen inte borde få vistas på forumet, få gehör för sina anmälningar bara för att "jämna ut"? Det var fanimej det värsta jag läst!! Hoppas att den där kändisen som skulle hjälpa er ekonomiskt tar tillbaka sitt stöd. FL förtjänar sitt öde.

    Mrs Pengasäck

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Jag ser att

Hej och välkommen till moderatorns blogg.

Att pendla mellan hybris och självförakt.